Ethiopian News, Current Affairs and Opinion Forum
Post Reply
Noble Amhara
Member+
Posts: 8307
Joined: 02 Feb 2020, 13:00
Location: Abysinnia

ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Noble Amhara » 28 Jan 2022, 04:17



Raya Azebo are not like Raya Kobo. Seyoum Teshome interviewed these guys from Raya Azebo this is what they believe

:arrow: They Ethnically Identify as Rayan and others claim ancient Doba
:arrow: They Say they Speak "Rayegna" but actually speak Amharic
:arrow: They seek to unify all of Raya People (Wajerat to Alewuha) and form a Raya Kilil
:arrow: They seek to promote "Andenet"

The negative side effects of Raya Azebo Mentality caused them

1: Distraction - They are to busy dreaming about something that is not true
2: Dikalaness - They Submit to anyone who is more powerful then them
3 : Disarment - They Failed to Join Fano instead they kept dreaming about "Raya Maninet Asmelash Committee"
4 : Incompetence - They think they can unite with people who settled on their lands from Kenya and Agame.
5 : Eradication - Raya Azebo were ruled by Gallas so they been taught how to obey foreigners and not rule themselves and be Jegnas originally they are Amhara but lost their identity because of their openness to outsiders
6 : Because they didn't join Raya Kobo Amharanet they will never rule themselves until they break free from their mindset and stop the Awrajegna/Awrajanet Bull$hxt and join 30 Million amharas and finally gain self administration as Natives (Indigenous) from Settlers (From Agame) and all other Outsiders that dare mess with you. Learn from Gondar Welkayt
7 : Azebo are originally Doba Abysinnians a Habesha Northern clan, Doba are related to Amharas and are wolloyes
8 : Raya Asmelash Comitee should rename itself to "Doba Maninet Asmelash Comitee" after this interview.

The Fact these people were to lost to admit Alamata-Angot a.k.a Kobo speak Amharic and not Rayegna is evidence to how weak their mindset is!


Edit

Last edited by Noble Amhara on 29 Jan 2022, 03:18, edited 2 times in total.

Naga Tuma
Member+
Posts: 5006
Joined: 24 Apr 2007, 00:27

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Naga Tuma » 29 Jan 2022, 02:48

ማዳመጥ፣ መደማማጥ፣ ወይስ ኣለመደማማጥ?

የራያ ኣከባቢ ህዝብ የራሱ ኣስተዳደር ያስፈልገናል ባዮች ናቸዉ እያሉ ነዉ? ማዳመጥ ይገዳል?

ዶክመንቶች ኣላወቁትም ማለት ማንነቱ የለም ማለት ኣይዴለም። መናገር እንዲህ። ጥያቄ መመለስ እንዲህ። ወይ መልስ ኣለመስማት።

የኢትዮጵያ ኣርሶ ኣደሮች የሃገሩ ፕሮፌሰሮች ናቸዉ። ስለጥንታዊቷ ሜሮዌ ስንት ፕሮፌሰር ኣጥንቷል? ኢትዮጵያዊዉ ስለ ገዳ መረዋ ጠንቅቆ ይዘረዝርልሃል።

የጥንታዊዉ ግሪክ መንገደኛ ከጥንታዊቷ መሮዌ ኮረዳ ጋር በፍቅር ይነጉዳል። ባህሏን እያስተማረችዉ። እሱ ደግሞ ስም ስቷት። ኣብሮ የቀረን ስም። በዚህ ዘመን የተደነቀን ባህል።

ገዳ መረዋ የጠያቂዉ ጆሮ ስር ሽዉ ኣሉ ወይስ ጥልቅ ኣሉ?

ስለ መረዋ ምን ብያዉቁ ነዉ ገዳ መረዋ ብለዉ የሰየሙት፣ እንደ ዘመቻ ቴዎድሮስ፣ ዘመቻ ምኒልክ። እርስ በእርስ ቢመስልም።

ከዓመታት በፊት ስለ መሮዌ ምን ያምያዉቀዉ እንዳለ ኣንድ የቦረና ኣዛዉንትን ጠይቄ ነበር። ሞሮዋ የሚባል ጎሳ ቦረና ዉስጥ እንዳለ ነገረኝ። ኣንድ የኦሮሞ ፎረም ላይ ተመሳሳይ ጥያቄ ስጠይቅ ኣንድ ከሃረርጌ ነኝ ያለ ሰዉ ሃረርጌም ዉስጥ ሞሮዋ የሚባል ማህበረስብ መኖሩን ፅፎ ነበር። ኣንድ፣ ሁለት፣ ሶስት፣ ኣሁን አረት መሆኑ ነዉ። የጎጃሙ መራዊ ከተጨመረ አምስት መሆኑ ነዉ።

ኣንዱ ተጋባዥ እንግዳ ከራያ እስከ ሐረርጌ ድረስ ሰዉ ተሰዶ ነበር ካላ የሐረርጌዉ ሞሮዋ ከገዳ መረዋ የተለየ ነዉ ብሎ መገመት ይቻላል። ወይስ የገዳ ሞሮዋዉ በሁዋላ ተሰዶ ነዉ?

ሰሞኑን ኣንድ ባለዉለታዬ የሆነ የሐረርጌ ሰዉ ሐረርጌ ዉስጥ ጥንታዊ ዕዉቀት ኣለ ያለኝን ኣስታዉሼ ምነዉ የሐረርጌ ሎሬት ፀጋዬ ተነስቶ በመረመረዉ ብዬ ሳስብ ነበር።

መሮዌ ከክርስቶስ ልደት በፊት 590 ኣመታት ጀምሮ ይታወቅ የነበር ከሆነ የ16ኛዉ ክፍለ ዘመን ታሪክ ጀምሮ ያለዉ ከጊዜ ኣንጻር እምንት ነዉ።

ሃገር በቀል የጥንት ታሪክ ፕሮፌሰሮች ጥንት ጊዜ ሰዉ ጭራ ነበረዉ ይሉሃል። የጁራሲክ ፓርክ የሆሊዉድ ፊልም ሳይፈጠር በፊት።

ባጥ ወይም ባጢን የፈጠሩ ናቸዉ። በሁዋላ እዛም እዚህም ቤት ማለት ተጀመረ። እስከ እስራኤል ድረስ።

ቤት ቤተሰብን ፈጠረ። ዱር ከመኖር ተሰብስቦ ቤት ዉስጥ ቤተሰብ ሆኖ መኖር ተጀመረ። ጉድፈቻ እንኳን ቢጨመር ከተወለደዉ ላለመለየት ሳይነገር።

በየቦታዉ ሃገር መገንባት ሲጀመር ኣይቶ መገንባት ሆነ። የኣንድ ሃገር ህዝብ ብሄር ተብሎ።

ቤት ተብሎ ቤተሰብ ከሆነ ሃገር ብሎ ብሄር ይሆናል። እንኳን ኢትዮጵያ አሜርካ ብሄር ትላለች።

ተምረዉ ግን ያልተመራመሩ የኢትዮጵያ ተማሪዎች የዉዥንብር ባቡር ሰምተዉ ተሳፈሩ። ከተረፉት ቤት ተብሎ ቤተሰብ ከሆነ ሃገር ብሎ ብሄር ማለት ያማችሉትን የሚቀባጥሩ ፈጠሩ።

በዉዥንብሩ ዉስጥ ብሄር ብሄር ማለት ያመጡት ኢትዮጵያ የምትባል ሃገር መስተካከል የማትችል ናት፣ ሌላ ያነሰ ጎጆ ያስፈልገናል ያሉ ነበሩ። ያነሰ ጎጆዉን ነዋሪ ብለዉ ያሰቡትን ኣዲስ ብሄር እያሉ። የኢትዮጵያ ነዋሪዎችን ብሄር ብሄረስብ ሲሉ ያነሰዉን ጎጆ ነዋሪዎች ብሄር ብሄረሰብ ሳይሆን ብሄር በማለት። ለተመሳሳይ ስብጥር ተቃራኒ ኣስተሳሰብ።

በ16ኛዉ ክፍለ ዘመን ራያ የደረሰዉ የሚታወቅ ቦረና ሰዉ ነበረን ጠያቂ ሲሰማ ስሙ ለምን ፀንቶ ኣልቆየም ብሎ መጠየቅ ወይ ኣልመጣለትም፣ ወይም ኣልቻለም።

ያልተመራመረዉ ኣማኝ ቤተ እምነት ሲሄድ የኣዳም እና የሄዋን ልጆች ነን ይላል። በቅጽበት እምነቱን ረስቶ ድቃላ ይላል። ድቃላ አከ ጋንጌ ብለዉ የሃገሩ ፕሮፌሰሮች ያምያስተምሩትን ረስቶ፣ ወይም ሳይማር ቀርቶ። ድቃላ አከ ጋንጌ ማለት ድቃላ እንደ በቅሎ ማለት ነዉ። ከኣህያና ከፈርስ ዘሮች የሚወለድ፣ ወይም የምትወለድ። የማይወልድ ወይም የማትወልድ። ከኣንድ የሰዉ ዘር፣ የተለያየ ጎሳዎች የሚወለድ ወይም የምትወለድ ድቃላ ከሆነ ወይም ከሆነች የሰዉ ልጅ ሁሉ ድቃላ ነዉ ወይም ነች ማለት ነዉ።

ይህ ኣስተያየት የኣንድ ግለሰብ ብቻ ነዉ። በዚህ ርዕስ ላይ የተሻለ ኣስተያየት ያለህ ይሄዉልህ ሜዳዉ።

Naga Tuma
Member+
Posts: 5006
Joined: 24 Apr 2007, 00:27

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Naga Tuma » 30 Jan 2022, 03:39

I have listened to this music by Ali Shabbo a few times. After listening to the above interview, it sounds like he was a Raya man lost in Hararghe.


Naga Tuma
Member+
Posts: 5006
Joined: 24 Apr 2007, 00:27

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Naga Tuma » 30 Jan 2022, 03:39

I have listened to this music by Ali Shabbo a few times. After listening to the above interview, it sounds like he was a Raya man lost in Hararghe.


Noble Amhara
Member+
Posts: 8307
Joined: 02 Feb 2020, 13:00
Location: Abysinnia

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Noble Amhara » 30 Jan 2022, 04:19

He is not Raya he is Oromo-Somali, Personally i have never listened to Hararghe music it sounds like ancient Somali

There are very few Raya Azebo Artists in the country the azebo barely make music it is 9/10 Tigrinya speaking Wajerat and Maychew who make raya music


Naga Tuma wrote:
30 Jan 2022, 03:39
I have listened to this music by Ali Shabbo

a few times. After listening to the above interview, it sounds like he was a Raya man lost in Hararghe.


EthioRedSea
Member
Posts: 4075
Joined: 31 Aug 2019, 11:55

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by EthioRedSea » 30 Jan 2022, 05:35

Raya are Aksumite Tigrayans. They are not Amara by all account. There is some Oromo/Galla influence follwing Galla exapnasion to North Ethiopiain 16th Century, but there no Oromo/Galla in Raya. People speak Tigrigna in Raya. They do not speak Amharic at all.

Naga Tuma
Member+
Posts: 5006
Joined: 24 Apr 2007, 00:27

Re: ራያ አዘቦ ምን አለ

Post by Naga Tuma » 04 Feb 2022, 01:39

Noble Amhara wrote:
30 Jan 2022, 04:19
He is not Raya he is Oromo-Somali, Personally i have never listened to Hararghe music it sounds like ancient Somali

He sings that he looked for a lover in Hararghe and couldn't find one. Then he travels to find one. He finally arrives in Raya and stops there after finding one.

One of the speakers in the discussion above says that people have fled Raya to as far as Hararghe during a certain conflict in Raya. The music and the story jibe.

If I am not mistaken, ancient Puntland is in ancient Somalia, which can rediscover itself.

Post Reply